Skap gode runder på sprangbanen

De fleste av oss har våre svakheter på hesteryggen. Vi streber alltid etter å justere ridningen vår, slik at vi kan prestere bedre og gi hesten de beste forutsetningene for å hoppe hindrene feilfritt. Her har du seks sentrale faktorer for å skape gode runder på sprangbanen.

1. Sørg for at motoren er på og at hesten er 100% påkoblet før du begynner å hoppe hinder.

Det blir vanskelig å finne rytmen og regulere hesten mellom hindrene, hvis den ikke responderer på rytterens hjelpere og motoren ikke er påkoblet. Sørg for tilstrekkelig oppvarming, før du begynner å kreve for mye av hesten. Hvis man krever for mye for tidlig kan man risikere skader. I tillegg kan hesten bli motvillig mot hjelperne, fordi den ikke er klar for det du ber den om.

LES OGSÅ Forskning kaster lys på treningsmetoder i sprangridning

2. Husk å ha hesten foran deg. 

Sørg for å sitte opp, med hestens nakke foran deg, ikke under deg. Rett deg opp, og pass på at hestens kropp er rettstilt. Det er mye vanskeligere å regulere en bøyd hest kontra en rett hest. Det du ikke har fått gjort mens hesten er rett kan for være for seint. Noe som bringer oss til neste punkt.

3. Ri korrekt i hjørnene.

Være nøye med utvendige hjelpere slik at du ikke “mister” skulderen til hesten. Det du tar med deg i svingene, følger deg gjerne til hinderet. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

4. Slutt å bekymre deg om avstandsbedømmingen! (Å “se steg”).

Hvis hesten har god rytme og galopp og er rettstilt, vil det alltid komme et steg.

5. Aldri “over-ri” eller plukk galoppen ut av hesten i tilridningen.

Hvis du allerede har presentert hinderet til hesten, er det ofte for sent å begynne med siste-liten-justeringer.

6. Din jobb er å gi hesten de best mulige forutsetninger mellom hindrene.

Det er hestens jobb å hoppe hindrene.

LES OGSÅ Dyktige ryttere har et helt eget språk

LES OGSÅ Du kan trene opp selvsikkerheten hos deg selv og hesten din

LES OGSÅ Treningshelg med Tony Andrè Hansen

Gi oss gjerne beskjed hvis du finner noe feil i artikkelen.

Tidsskriftet Sportshest.no



Categories: Fagblogg, Sportspsykologi, Trening

Tags: ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: