Foto: Pluvinel.com

Digital drahjelp til rideskolene

[Sponset artikkel] Mange rideskoler bruker mye unødig tid på administrasjon, mail og telefon når de samhandler med elever. Pluvinel sin digitale løsning forenkler, forbedrer og legger til rette for bedre samhandling mellom elever og rideskole. Søndre Nordstrand Rideklubb hadde fått inn 97% av innbetalingen for ridekurs allerede en måned før oppstart.

05-09-2019 09:58
Marianne Beck Heien
Nyheter

Minsker tidsbruk for elever og rideskole

- En måned før oppstart har 97 % betalt for kurs, forteller Ingvild Sveen ved Søndre Nordstrand Rideklubb. 

Den ukentlige ridetimen er et høydepunkt for mange barn, unge og voksne. Tiden sammen de fantastiske hestene gir mye glede. Å ønske nye elever velkommen i stallen, lære dem å ri, se utviklingen, gleden og mestringsfølelsen vokse er noe alle rideskolene brenner for. 

Med mange deltagere kan det være en utfordring for arrangørene å holde oversikt over ledige plasser, de som har bekreftet, vist interesse og de som har betalt.

Ingvild Sveen, styreleder i Søndre Nordstrand Rideklubb, er veldig fornøyd med den digitale løsningen Pluvinel.

Bruk av Pluvinel sin digitale løsning sørger for at rideskolene slipper unødig ressursbruk og bedre økonomisk flyt. Foto: Pluvinel.

- En måned før oppstart har 97 % av de som fortsetter i rideskolen fra forrige semester bekreftet og betalt. Det har vi aldri fått til tidligere. Det betyr at en rideklubb som vår, som har nullbudsjett som mål, har bedre økonomisk flyt og betalingsevne når det skal bestilles fôr til hestene, sier hun. 

- Med Pluvinel betaler rytterne samtidig som de bekrefter plassen, og det sparer oss for mye dialog på mail og telefon. 

Ønsker fokus på digitalisering 

Pluvinel skreddersyr sin digitale løsning for rytterne, rideskolene, stallene og instruktørene. Etter 15 års fravær fra hestesporten, ønsket Camilla Næristorp å sette seg på hesteryggen igjen. 

- Det var vrient å finne frem i hestemiljøet, og jeg oppdaget at mange staller og rideskoler har knapt med ressurser til å oppdatere nettsider, imøtekomme vanlige forventninger for god kundeservice, håndtere påmeldinger og betalinger, sier Camilla Næristorp, gründeren av Pluvinel. 

Slik ble ideen om Pluvinel til. Den kreative gründeren har en bachelor i Graphic Art & Design fra England. Med 5 år i mediebransjen og 8 år som Design Manager i et internasjonalt oljeselskap er det ikke en selvfølge at hun skulle ende opp i hestebransjen. Men det er heller ikke uvanlig at de som klarer å se på bransjer med nye friske øyne er de som lykkes. 

- Digitalisering forenkler, forbedrer, legger til rette for bedre samhandling og minsker tidsbruk, som igjen gir alle mer tid til den betydningsfulle jobben de gjør, sier Camilla Næristorp. 

Økonomisk forutsigbarhet og oversikt

I sommer har to pilotkunder tatt Pluvinel i bruk. Ved Søndre Nordstrand Rideklubb og Nordmarka Rideskole i Oslo har de gjort seg erfaringer med den nye plattformen. Begge rideskolene er positive til måten den skreddersydde løsningen gir oversikt over de påmeldte deltakerne, tilrettelegger for betaling ved påmelding og sparer dem tid på fakturering. 

Den økonomiske forutsigbarheten er viktig for dem som driver med hest. Pluvinel setter ryttere, kurs og påmelding i system. De som organiserer kurs får god oversikt og kan trekke tilbake en kursinvitasjon om en deltaker ikke gir beskjed eller betaler, og gi plassen videre til neste på ventelisten. 

- Med 200 elever på venteliste er det viktig at plassene blir fylt av reelle kunder så raskt som mulig, sier Ingvild Sveen. 

Pluvinel opererer i sanntid, og gir øyeblikkelig oppdatert informasjon om man inviterer en rytter til et kurs, om de takker ja, om noen ber om å være med på et kurs og hvem som har bekreftet og betalt. 

Styrke rideskolene 

Når en rideskole tar i bruk Pluvinel, oppretter de selv en profil hvor de fyller inn relevant informasjon og presenterer sine kurstilbud. Rideskolen kan også linke seg opp mot sine instruktører, som har egne profiler. Det tar 15-30 minutter å komme i gang og det krever lite teknisk kunnskap. Når man er i gang, vil systemet gjøre noe av det administrative arbeidet enklere og morsommere! Og det kan by på muligheter. 

Margaret Eide Hillestad, styreleder i Nordmarka Rideskole, brukte Pluvinel for å finne vikar en gang hun stod uten ridelærer til en time. Og skulle ønske at alle instruktørene i landet var listet på Pluvinel: 

- Den oversikten Pluvinel tilbyr, gir også en mulighet til å finne instruktører og vikarer dersom vi har behov. Jeg oppfordrer rideskolene og rideinstruktørene til å opprette profiler. 

Ikke la utfordringene ligge i unødig tidsbruk, men la digitalisering frigjør tid til fokus på utfordringer som dette! Foto: Pluvinel. 

Hun er sikker på at det vil gi mange fordeler for både rideskolene og elevene når flere tar i bruk Pluvinel. 

- Vi vil se hverandres tilbud, og elevene kan få glede av variasjonen hos rideskolene. Våre elever kan for eksempel melde seg på kjørekurs hos dem som har det, og andre kan prøve Horseball hos oss, sier Margaret Eide Hillestad. 

Med digitalisering av påmeldings- og betalingsprosessen kan noen rideskoler og staller være redde for å miste kontakten med kundene. Maren Kinn, som har håndtert kurspåmeldinger for Nordmarka Rideskole, tror ikke det blir et problem. 

- Påmelding og betaling er formaliteter man må gjennom for å komme til det som er gøy! Den viktige kontakten skapes i møte med elevene i stallen, og på kurs og aktiviteter man gjør. Dette vil gi oss mer tid til arbeidet med hestene, elevene og med å forbedre rideskolen, sier Maren Kinn. 

Ettersom hun også har håndtert rideskolens nettside, merker hun at det er tid å spare med Pluvinel. 

- Å holde hjemmesiden oppdatert med informasjon om ledige kursplasser har tatt mye tid, mens på Pluvinel skjer det mer automatisk og i sanntid, sier Maren Kinn. 

Fruktbar innkjøringsperiode 

Ved Søndre Nordstrand kom de med som pilotkunder på et tidlig tidspunkt, og styrelederen forteller at de har hatt en del spørsmål og brukerrelaterte problemer. Pluvinel er under utvikling og da dukker det gjerne opp hindre som må forseres. 

- Camilla har vært fantastisk serviceminded og programmert alle våre ønsker, så veien har blitt til mens vi har gått, sier Ingvild Sveen. 

Hun legger ikke skjul på at det har vært en del å sette seg inn i, og roser gründeren for god hjelp i innkjøringen. 

- Uansett om en kunde har registrert feil navn eller slettet kontoen sin etter registrering, så er Camilla alltid tilgjengelig og løser opp i problemet. 

For gründeren, som har mange planer for den videre utviklingen av Pluvinel, er det tette samarbeidet med de to rideskolene veldig lærerikt. 

- Det kan være krevende å starte med nye systemer, og litt skummelt. Men Pluvinel er designet for å være kjempeenkelt. Når vi kan jobbe så tett med pilotbrukere, er det fantastisk. Det er kjempenyttig å få tilbakemeldinger så raskt, og i tillegg kunne snakke med rideskolens kunder. Dette er kjernen av god produktutvikling, sier Camilla Næristorp. 

Hos Nordmarka Rideskole er kundene stort sett komfortable med å bruke det nye systemet. 

- Vi har blitt godt kjent med Pluvinel av å legge inn kursene, og vi har sendt ut informasjon til elevene våre om hvordan dette fungerer. Det har ikke vært mange spørsmål enda. Forhåpentligvis blir det enklere for kundene og rideskolen at vi nå tar dette i bruk, sier Maren Kinn. 

Optimistisk til fortsettelsen

Barnesykdommer og tekniske utfordringer til tross, har det vært en god start for Pluvinel og rideskolene. Ingvild Sveen ser lyst på høsten: 

- Per i dag har vi fortsatt et sidesystem, men vårt håp er at vi med tiden skal klare oss kun med Pluvinel, sier hun. 

- Nå er det snart semesterstart og etter det vil vi kunne bruke systemet til drop-in-timer, enkeltkurs og så videre. Det gleder vi oss til!

Nysgjerrig på Pluvinel?

Kom i gang her 

Hvem var Pluvinel? Franskmannen Antoine de Pluvinel ble født på midten av 1500-tallet. Han underviste konger og adelige i sin samtid, deriblant Ludvig 13. Som den første franske ridemesteren har han hatt stor innflytelse på moderne dressur, og han er kjent for sine vennlige og humane treningsmetoder. Antoine de Pluvinel døde 24. august 1620. https://en.wikipedia.org/wiki/Antoine_de_Pluvinel 

“You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid.”

∼ Antoine de Pluvinel


Vi ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.

Webdesign og webutvikling: Digi Publishing AS

Personvern