Foto: Pixabay

NRYF sin uttalelse om Falsterbo-saken: Hestevelferd er alltid det viktigste

Cecilie Hattelands vurdering som hun tok begge gangene hun red hesten Alex gjennom trekombinasjonen under Nations Cup i Falsterbo, var feil, skriver NRYF om episodene hvor en norsk rytter hadde unødig piskebruk på hesten under Nations Cup i Falsterbo. Rytteren fikk en muntlig advarsel fra juryen på stevnet, noe som har blitt hardt kritisert i sosiale medier.

18-07-2018 18:25
Trine Melinda Vollan Fjellstad
Nyheter

NRYF skriver videre i sin uttalelse at saken er innrapportert til FEI, siden dette var et internasjonalt stevne. Cecilie Hatteland har i ettertid lagt seg helt flat og beklaget, skriver de og hun er enig i kritikken som har kommet, og vil ta lærdom av den, også det faktum at det er dokumentert lignende hendelser fra tidligere stevner.

Videre påpeker rytterforbundet at de har vært helt klare overfor Cecilie i at dette ikke er akseptabelt, og at hun må bevise ved handling at hun har tatt lærdom av den formelle advarselen hun nå har fått, ellers vil det få større konsekvenser. Videre er det like viktig at det tas avstand fra nettmobbing, sjikane og offentlig gapestokk. Kritikken, hatmeldingene, sjikanen og truslene florerer på sosiale medier. - Vi har opplevet mennesker som har blitt ødelagt på grunn av dette, det kan vi heller ikke akseptere, skriver rytterforbundet på hestesport.no

Du kan lese hele uttalelsen ved å følge linken under.

LES OGSÅ - Hestevelferd er alltid det viktigste - hestesport.no

Gi oss gjerne beskjed hvis du finner noe feil i innlegget.

Vi ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.

Webdesign og webutvikling: Digi Publishing AS