Foto: Hingsten Cantolar - Se katrinelund.no

7 viktige hovedpunkter innenfor mental trening for optimal prestasjon

De aller fleste ryttere bruker mye tid på å trene hestene sine, et mindre antall ryttere ser viktigheten av å trene styrketrening og kondisjonstrening i tillegg til ridningen, og et absolutt fåtall har kunnskap om, og prioriterer tid til mental trening.

18-10-2016 11:46
Liv Merete Mortensen, mentaltrener og Trine Melinda Vollan
Rytterprestasjon

Hvorfor er det slik, når det antas at bort imot 80% av ridningen dreier seg om det mentale, og ca 20% dreier seg om det ridetekniske? 

De flese av oss trener for en trener som hjelper oss med det ridetekniske, men hvor mange benytter seg av en mental trener for å utvikle sine mentale ferdigheter? 

Hva er mental trening? 

Mental trening dreier seg om å trene opp de mentale prosessene inni hjernen vår. Det handler om å trene tankene, følelsene og holdningene våre. En optimal tankegang er vesentlig for å prestere slik vi ønsker innenfor alle områder i livet, og det er derfor viktig å trene på å tenke «riktig». I mental trening påvirker man underbevisstheten, fordi det er den som i stor grad styrer oss. Med mental trening lærer man å omprogrammere sin underbevissthet slik at man endrer tanker, forestillinger, bilder, holdninger, kroppsspråk og følelser, som igjen påvirker hvordan vi presterer.

«Det er forsket mye på mental trening, og det viser seg å være eksepsjonelt effektivt.»

Hjernen vår lar seg lett trene, og man kan med enkle grep lære seg å tenke rasjonelt og optimalt, slik at man kan prestere og trives bedre med det man holder på med. Det kreves dog regelmessig og systematisk trening for å utvikle de mentale ferdighetene våre. Det er forsket mye på mental trening, og det viser seg å være eksepsjonelt effektivt.

Hva hjelper en mental trener deg med? 

En mental trener ønsker å hjelpe deg til ønsket utvikling, enten det er innen idretten, eller på andre områder i livet.

En mental trener vil inspirere, motivere og utfordre deg til å gå ut av komfortsonen, tenke nytt og jobbe hardt for å nå målet ditt. Hvordan de ulike mental trenerne jobber, vil variere.

Under er det listet opp 7 viktige hovedpunkter innenfor mental trening om man ønsker å prestere optimalt over tid.

1. Sette seg mål: 

Å sette seg mål innebærer at du tør å drømme stort. Du definerer konkrete og målbare mål, og velger å jobbe systematisk og målrettet for å nå dem. Du finner motivasjon til å nå målet ved å skape positive bilder rundt det du ønsker å oppnå, og du ser for deg at du håndterer utfordringer som kan dukke opp på en konstruktiv måte. 

2. Tro på seg selv: 

Å tro på seg selv er vesentlig for å oppnå det man ønsker. Å tro på seg selv innebærer at du tror at du kan, du oppfører deg som at du tror du kan, du tenker på at du faktisk kan, og du vet at du kan.

3. Fokus: 

Rett fokus er en av de viktigste mentale ferdighetene man må ha på plass for å prestere optimalt. En må øve på å ha oppmerksomheten rettet mot det du holder på med i den tiden som kreves. Du må beherske de fysiske og tekniske utfordringene så godt at du kan rette all oppmerksomhet mot selve prestasjonen.

4. Mental forberedt: 

For å håndtere situasjoner man kan havne i, er det viktig å være godt forberedt mentalt på enhver situasjon. Hvis man trener på hva man skal gjøre i ulike situasjoner, er sannsynliheten større for at man håndterer situasjonene på en ønskelig måte. Gode rutiner, og viten om hva som skal til for at du skal prestere optimalt, er en forutsetning. Visualisering er et viktig verktøy når en skal gjøre seg mentalt beredt. 

5. Distraksjonskontroll: 

Skal man prestere på høyt nivå over tid, er distraksjonskontroll sammen med fullt fokus helt essensielt. Man må holde hodet kaldt, holde seg til planen man har lagt, og stole på eget system, uten å la seg distrahere av utenforstående forstyrrelser.

6. Spenningsregulering: 

Skal man prestere, er det viktig å kunne kontrollere eget spenningsnivå. Kunnskap om hvordan feks kropp, pust og tankegang kan påvirke spenningsnivået ditt, er viktige ferdigheter å trene på for at spenningsnivået skal være optimalt når du skal prestere. 

7. Konstruktiv evaluering. 

Når man har prestert, er det nyttig å reflektere over hva du nettopp har erfart.

Mental trening, seminar 5. november 2016 i Larvik

Som nevnt tidligere vil vi snakke om flere sentrale tema innenfor mental trening, slik at dere kan gå hjem med en bedre forståelse for hvilke områder hos dere selv dere kan trene opp. Dere vil vite mer om hva mental trening er og hvorfor er det et viktig tema innenfor ryttersport!

Dere vil få mer kunnskap om målsetting og motivasjon; hvordan øke motivasjonen, og hvordan planlegge og jobbe for å nå ønskede målsettinger.

Dere vil få vite noe om hvordan bli enda bedre, ri til høyere prosenter på dressurbanen, eller flere feilfrie runder og raskere tid.

Dere får vite noe om hvordan selvtilliten og vår indre dialog virker på oss og hvordan man kan bygge seg selv opp og overkomme hindringer.

Det vil også være fokus på hvordan man kan overkomme ugunstig nervøsitet og prestasjonsangst, og ikke minst hvordan vi ved mental trening/bevisstgjøring kan ha en bedre innvirkning på hesten i trening og konkurransesammenheng.

På seminaret får dere også lære noe om visualiseringteknikker og spenningsregulering. Seminaret varer i 4 til 5 timer, og den koster ikke mer enn en ridetime eller to. Dette seminaret kan også hjelpe deg å prestere og trives bedre på jobb eller skole, det seg være på eksamen eller jobbe mer systematisk med oppgaver på jobb, hjemme, eller i forhold andre hobbyer og interesser en skulle ha.

Veterinær Silje Rosenberg vil svare på spørsmål!

Sportshest.no sin veterinær vil også være til stedet på seminaret. Den siste timen vil det være anledning til å stille spørsmål vedrørende skadeforebyggende -og prestasjonsfremmende trening av hesten. Hun vil også svare på spørsmål rettet mot sammenhengen mellom skoing og skadeforebygging, og skoing og bedret prestasjon hos sportshester!

Det blir lett servering og selvsagt god stemning! Begrenset antall plasser, så vær ute i god tid!

--> Følg denne linken for mer info og påmelding<--

På hvilket område ønsker du å forbedre deg som rytter?

I forbindelse med planlegging av dette seminaret, laget vi en spørreundersøkelse for å kartlegge hva ryttere var interesserte i, hva de allerede kunne noe om, og hva de ønsker å lære mer av.

Vi spurte blant annet om på hvilke to områder rytterne ønsket å forbedre seg som rytter. Av 100 spurte svarte 78 stk at de ønsket seg bedre teknikk og rideferdigheter. Under halvparten av respondentene ønsket en bedre forståelse hvordan de kan prestere bedre som rytter (43%). Og dette var en respons som vi forutså, fordi mental trening er forholdsvis nytt i Norge i ryttersammenheng. 

Men når vi spurte konkret hvilke tema som var interessant ble de gradert på følgende måte, hvor 1 er mest interessant. Respondentene kunne velge flere alternativer.

1. Målsetning og handlingsplaner for ryttere - 47%

2. Nervøsitet og prestasjonsangst - 42%

3. Visualiseringsteknikker hos ryttere - 36%

4. Motivasjon hos ryttere - 31 %

5. Selvbilde hos ryttere - 28 %

6. Indre dialog hos ryttere - 16%

66% av de spurte i undersøkelsen at de ønsket å vite mer om mental trening. Under seminaret 5 november, vil vi gå gjennom flere av disse temaene.


Vi ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.

Webdesign og webutvikling: Digi Publishing AS

Cookies